دیندار جاهل، وبال گردن دین است
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۵۷۵۸
نشست «ریسمان دروغین» با موضوع «آسیبشناسی و نقد مدعیان دروغین مهدویت؛ با تأکید بر یمانیهای دروغین» هفته گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و در آن حجتالاسلام محمد شهبازیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به طرح بحث پرداخت که در ادامه میخوانیم.
مسعود غلامی: نشست «ریسمان دروغین» با موضوع «آسیبشناسی و نقد مدعیان دروغین مهدویت؛ با تأکید بر یمانیهای دروغین» هفته گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و در آن حجتالاسلام محمد شهبازیان، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به طرح بحث پرداخت که در ادامه میخوانیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ادعای مهدویت و 4 گروهی که میشناسیم
ما در بحث مدعیان دروغین مهدویت با افرادی روبهرو هستیم که بر آنان جهل حاکم شده است؛ اینگونه افراد فاقد عقلانیت دینی هستند و جاهل دینی، وبال گردن دین است. پیامبر(ص) میفرمایند: «اگر دیندار عاقل نباشد به دین آسیب میزند». شیطان قسم خورده است که در دوران غیبت ولی خدا، تمام ابزار و شگردهایش را به کار ببندد تا موجب انحراف افراد دیندار و منتظر ظهور حضرت بشود؛ دینداری در دوران غیبت بسیار سخت است. حضرت مهدی(عج) در روایتی میفرمایند که من را نادانهای شیعه آزار میدهند؛ افرادی که نمیتوانند مبانی دینی را درست درک کنند و به نام تعبد مانند خوارج عمل میکنند.
ما در بحث جریانهای مدعی مهدویت با چهار دسته روبهرو هستیم. دسته نخست، جریانهایی هستند که مستقیماً ادعای امامت و مهدویت دارند. دسته دوم، افرادی هستند که ادعای نیابت خاص حضرت مهدی(عج) را دارند. ما شیعیان بر اساس دلایل قطعیه قائل به این هستیم که حضرت مهدی(عج) فقط و فقط چهار نایب خاص داشتهاند که آخرین آنها، علی بن محمد سمری، در سال 329 هجری قمری وفات نموده و از آن به بعد باب نیابت خاص بسته شده است. در روایات داریم که فرمودهاند اگر کسی پس از نایب چهارم ادعای نیابت خاص را مطرح کند، کافر، حیلهگر و گمراهکننده است. ما دو نوع نیابت داریم؛ نیابت خاص و نیابت عام. نیابت عام به این معناست که امروز از باب ناچاری و نداشتن تخصص در دین به یکی از متخصصان دینی و مراجع تقلید مراجعه میکنیم.
دسته سوم، افرادی هستند که ادعای زمینهسازی ظهور را دارند. اینگونه افراد ادعای خودشان را با عناوین شعیب بن صالح، یمانی، نفس زکیه و یا در قالب خراسانی مطرح میکنند. دسته چهارمی که با آن روبهرو هستیم کسانی هستند که ادعای ارتباط با حضرت مهدی(عج) را دارند. این نوع ارتباطها معمولاً در قالب نسبی مطرح میشود و مدعیان، خود را فرزند و یا همسر امام مینامند.
یک گونه نادر از مدعیان مهدویت
در خارج از کشور نیز با جریانهای اینچنینی روبهرو هستیم. گروهی از افراد را در عربستان داریم که معتقدند محمد بنسلمان، مهدی موعود است و یا مفتی وهابی عربستانی ادعا کرده است که مهدی موعود فرزند ملک عبدالله پادشاه اردن است. داعش نیز با استفاده از مفاهیم موعودباورانه توانست غربیها را به خودش جذب کند.
جریانی در عراق وجود دارد که توسط فردی به نام احمد اسماعیل بصری به راه افتاده و مریدانش معتقدند معجزه او این است که تصویری از او موجود نیست؛ در حالی که ما تصویر قطعی او را از خانوادهاش گرفتهایم. جریان احمد اسماعیل در زمینه مدعیان مهدویت، جزو گونههای نادری است که هر چهار دسته ادعایی که مطرح شد را همزمان با هم دارد. او هم قائل به امامت است؛ هم ادعای نیابت خاص را دارد؛ هم ادعا دارد که در قالب یمانی زمینهساز ظهور است و هم ادعای ارتباط با حضرت را دارد و میگوید که نوه امام زمان(عج) است. او ادعا میکند فردی که عیسی بن مریم پشت سر او نماز خواهد خواند خود اوست و مقامش از انبیا بالاتر است. همچنین معتقد است که ما 12 وصی نداریم بلکه 24 وصی داریم؛ او ادعا دارد که امام سیزدهم است و بعد از وفات امام زمان(عج) به امامت میرسد و فرزندانش نیز تا امام بیست و چهارم به امامت خواهند رسید. او خود را مصداق «راسخون فی العلم» معرفی میکند و معتقد است که دارای مقام عصمت است. او ادعا میکند که تقلید از مراجع حرام است و اصول فقه باطل است؛ زیرا مراجع رسالهها را از روی ظنیات و گمانهایشان نوشتهاند؛ او معتقد است که اجتهاد حرام است.
ترویج اباحیگری توسط جریانهای انحرافی
یکی از ویژگیهای جریانهای انحرافی، باطل کردن احکام گذشته و دیگری وجود تناقض در گفتهها و احکام آنان است؛ یکی دیگر از ویژگیهای چنین جریانهایی، اباحیگری است. جریان احمد اسماعیل یک جریان تکفیری است و دشمنان زمانی که دیدند سلفیه بین ما موفق نبوده، سعی کردند با به راه انداختن این چنین جریاناتی بتوانند از درون شیعه درگیریهایی را ایجاد کنند. این جریانات از عدم سواد حدیثی ما استفاده میکنند و مریدانی از جمع دوستداران اهل بیت(ع) و عاشقان امام زمان(عج) برای خود جمع میکنند.
احمد اسماعیل کتابی دارد به نام المتشابهات که در آن بیان میکند ما دو نوع رجعت داریم؛ رجعت ابدان مانند برگشت امام حسین(ع) به این جهان و رجعت احکام. زمانی که از آنان سؤال میشود که رجعت احکام چیست؟ پاسخ میدهند زمانی که قائم میآید، احکام اسلام را باطل میکند و احکام یهود و نصارا را میآورد! علت این کار را که میپرسیم، میگویند قائم این کار را انجام میدهد تا میزان تعبد مردم به خودش را بسنجد. اگر به بیانیههای نخست او نگاه کنید، میبینید که او در ابتدای دعوتش سادات نبوده است و بعداً ادعای سیادت و ارتباط نسبی با حضرت را بیان میکند طبق اطلاعاتی که ما به دست آوردیم، او از طایفه همبوش است که سید نیستند.
ریشهیابی یک ادعای دروغین
پایه اصلی جریان احمد اسماعیل در چهار فرقه است که اگر کسی این چهار فرقه را مطالعه کند، درک جریان احمد اسماعیل ساده میشود. نخستین فرقه، اخباریه است. احمد اسماعیل هر چه را که در مورد ضدتقلید، ضدرجال و ضداجتهاد میگوید، عیناً کلمات میرزا محمدامین استرآبادی در کتاب «فوائد المدنیه» است. جریان دوم، جریان شیخیه است؛ شیخ احمد احسایی بنیانگذار فرقه شیخیه کتابی دارد به نام «رسالة فی العصمة و رجعة» که احمد اسماعیل کتاب «الرجعة یوم ثالث من ایامالله» خود را عیناً از روی آن نوشته است؛ او در قضیه مهدیون و حدیث وصیت هم به فرقه شیخیه استناد میکند. پایه سوم احمد اسماعیل در بهائیه است و پایه چهارم او در جریان قادیانیه؛ او در باب نبوت از حرفهای غلاماحمد قادیانی استفاده میکند. میتوان گفت، تفکرات احمد اسماعیل عیناً مانند تفکرات این چهار فرقه است با این تفاوت که امروزی شده است.
شگرد مدعیان مهدویت این است که با دو روش استفاده از عمومیات و تأویلگرایی قرآن و جعل، تقطیع و تحریف روایات، مریدانی برای خود جمع میکنند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: امام زمان عج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۵۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ندای آزادیخواهی دانشگاههای آمریکا را با جشنواره امامت و مهدویت پیوند بزنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست منطقهای برنامه ریزی چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای گروه ۶ (اردبیل، البرز، قزوین، مازندران و گیلان) با حضور جمعی از مدیران فرهنگی ۵ استان کشور به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.
مجتبی ملکیچوبری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در این نشست اظهار کرد: جنایاتی که در دانشگاههای آمریکا و کشورهای اروپایی در حال رخ دادن است و ورود پلیس به فضای دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان با هیچ پروتکل دانشگاهی در دنیا همخوانی ندارد و یک تصویر دروغین از دموکراسی غرب را به ما نشان میدهد.
وی ادامه داد: یکی از برکات نظام و انقلاب وجود دانشگاه آزاد اسلامی است، دانشگاهی که با کمک یک میلیون تومانی حضرت امام (ره) شکل گرفت اکنون مانند یک شجره طیبه تنومند بوده و ابتکاراتی که در این دانشگاه توسط همکاران در سالهای اخیر انجام شد بهویژه همین جشنواره در حوزه امامت و مهدویت حرکتی منحصر به فرد بود و دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه خوش درخشید.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان بیان کرد: اتفاقاتی مانند برگزاری جشنواره امامت و مهدویت دردانشگاه آزاد اسلامی ضروری بوده و توجه به حوادثی مانند کشتار مسلمانان در غزه، حوادثی که در دانشگاههای آمریکا در حال اتفاق افتادن است، نشاندهنده ترور انسانهای مومن و متدین و سرداران است و به سمتی پیش میرود که دچار سقوط اخلاق و معنویت در دنیا شویم در این راستا، نیاز داریم بتوانیم با برگزاری چنین برنامهها و جشنوارهها و نشستهایی، اخلاق و معنویت را در جامعه گسترش دهیم.
ملکیچوبری اضافه کرد: در سه جشنواره قبلی اتفاقات خوب و مبارکی رقم خورد و محتوای زیادی تولید و در استانهای مختلف، آثار فاخری رونمایی شد که نشان دهنده وجود ظرفیت پنهان در دانشگاه آزاد اسلامی بود باید این ظرفیتهای پنهان بروز و ظهور داده شود.
وی مطرح کرد: در جشنواره امامت و مهدویت در استان گیلان در حوزه کتب و مقالات و پایان نامههایی ارائه شده که از ایران و کشورهای مختلف مانند آرژانتین، برزیل، مکزیک به جشنواره رسید و در همین راستا بانک اطلاعاتی خیلی خوبی در استان گیلان جمع آوری شد. در جشنواره بعدی که دکتر تهرانچی تأکید بسیار داشتند که باید تعداد شرکت کنندگان به تعداد ۱۵۰ هزار نفر برسد و این مسئله نشان از این مطلب داشته که دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت را دارد تا به اندازه سه برابر ظرفیت جشنواره قبلی بتواند این جشنواره را برگزار کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به محور جشنواره چهارم، گفت: جشنواره چهارم با محور زیارت جامعه کبیر برگزار خواهد شد که بر پایه داستان و شعر و هنرهای تجسمی است در این راستا باید بتوانیم از کل ظرفیتهای بالقوه استان گیلان که نتوانستیم در جشنواره قبلی به طور کامل استفاده کنیم، بهرهمند شویم. یکی از این موارد استفاده از ظرفیت دانش آموزی بوده که ظرفیت، فرصت و بستر مناسبی است همچنین بهدلیل حضور دانشجویان بین المللی در استان، میتوان از ظرفیت این دانشجویان نیز استفاده کرد.
ملکیچوبری وجود استادان معارف را در دانشگاهها را مهم دانست و عنوان کرد: این استادان اساتید گروه معارف ظرفیت بسیار مناسبی هستند که همیشه از این ظرفیت غافل بودیم وهمواره تاکید داشتیم که استادان معارف باید پیشرو استادان دیگر باشند. در بحثهایی مانند تبیین و گفتمان سازی در کلاسهای درسی بتوانیم از ظرفیتهای استادان معارف استفاده کنیم. بهدلیل اینکه یکی از محورهایی که اکنون در جشنواره چهارم به سمت آن حرکت خواهیم کرد، استفاده از جمعیت دانشآموزی بوده و در این راستا بسیج دانشجویی یک ظرفیت بسیار مناسبی است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، بنا داریم از همه ظرفیتهای مدیران استانی و اداراتی که میتوانند در این حوزه به ما کمک کنند، مانند دفتر نماینده ولی فقیه و سازمان تبلیغات اسلامی استفاده کنیم تا بتوانیم خروجی مناسبی داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تأکید کرد: باید در انتهای جشنواره چهارم یک ارزیابی عملکرد مناسبی داشته باشیم تا با توجه به اتفاقات و رخدادهای اخیردر دنیا بتوانیم با جشنواره امامت و مهدویت پیوند بزنیم مانند وعده صادق. فقر اخلاق و معنویت حاکم در دانشگاههای آمریکا و کشورهای اروپایی در حال اتفاق افتادن است و نشان دهنده سقوط اخلاق و معنویت در این کشورهاست. جنبشی که اکنون در دانشگاههای آمریکا ایجاد شده، ندای آزادی خواهی و مطالبهگری را دارند، باید بتوانیم با جشنواره امامت و مهدویت پیوند بزنیم.
ملکیچوبری عنوان کرد: برگزاری جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت سبب شده تا دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه مورد عنایت بیش از پیش جامعه قرار گیرد و برگزاری مطلوب این جشنواره بتواند برکات فراوانی برای دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشد. برای برگزاری هرچه بهتر چهارمین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت نسبت به دورههای گذشته، همه توان خود را به کار میگیریم.
حجت الاسلام قاسم قاسمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان نیز با ارائه گزارش درباره برگزاری سومین دوره جشنواره علمی فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در استان گیلان گفت: این جشنواره بهصورت بینالمللی برگزار و با استقبال کم نظیری از سوی کشورهای عراق، سوریه، مصر، برزیل، آمریکا و. مواجه شد و آثار فاخری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
انتهای پیام/